مجله خودرو

فرمان چهار گوش! ابداع هایپر کار مکعبی پژو

 
 

وقتی بخشی از گروه غول پیکر Stellantis هستید، خبر خوب، درخواست ایجاد صرفه جویی قابل توجه در مقیاس است. اما خبر بد؟ ایجاد تمایز در طراحی! به عنوان مثال، e-3008 جدید پژو ، اولین خودرو در پلت فرم STLA متوسط استلانتیس خواهد بود. اما این شروع (که مسافت 435 مایلی را برای کراس اوور برقی به ارمغان می‌آورد) اما این نوآوری دوام نمی‌آورد زیرا سایر برندها، کار مشابهی را انجام می‌دهند. 

یک فناوری که به درستی انجام شود، یک سلاح کلیدی در این مبارزه است. اما با توجه به اینکه هر برند فقط چند مورد از این کارت‌های تحقیق و توسعه ی خاص را مجاز می‌داند، انتخاب عاقلانه بسیار مهم است.

لیندا جکسون، مدیرعامل پژو می گوید: «مثل داشتن یک منو است.شما چند نقطه فروش منحصر به فرد را انتخاب می کنید و آنها منحصر به فرد باقی می مانند. به عنوان مثال، i-Cockpit [معرفی شده در سال 2012] منحصر به پژو است، همانطور که Hypersquare منحصر به پژو خواهد بود. 

کانسپت پژو اینسپشن برای اولین بار Hypersquare را در عمل نشان داد

Hypersquare که اخیراً در نمایشگاه خودروی CES پژو به نام Inception به نمایش درآمد، به چندین کاربری دست می‌یابد، با «فرمان» که وقتی به سمت کنترل خودکار حرکت می‌کنید از دید خارج می‌شود و به شکلی مبهم مستطیلی شکل می‌گیرد. این بخشی از یک تجدید نظر رادیکال کابین است که بسیاری از فرم های داخلی سنتی را کنار می گذارد.

Hypersquare: فرمان جایگزین i-Cockpit

پژو که آن را تکاملی از i-Cockpit (ترکیبی از صفحه نمایش جمع و جور، با کیفیت بالا و فرمان بدون مانع با قطر کوچک) می داند، Hypersquare را به عنوان یک تجربه رانندگی «شهودی و چابک» با الهام از بازی های ویدیویی توصیف می کند. فرمان معمولی را به نفع کنترل های دیجیتالی و فناوری فرمان با سیم کنار می گذارد. 

به طور دلگرم کننده، نحوه کار آن در طراحی به طور ضمنی وجود دارد. اضلاع کوتاه مستطیل را بگیرید. انگشتان شست شما - مثل دکمه های اصلی در دنیای بازی های ویدئویی - می توانند در چهار فرورفتگی گرد بچرخند. در آنجا آنها می توانند ورودی هایی را بدون نیاز به رها کردن چرخ ایجاد کنند. پیکتوگرام ها عملکرد هر شکاف را نشان می دهند، مثل صدا، کنترل هوا یا کمک راننده. 

آیا نگران چرخش نامناسب چرخ و عدم وجود قفل فرمان هستید؟ Hypersquare درست با فرمان با سیم پیش می رود، که پیوند مکانیکی بین فرمان و چرخ های جلو را جدا می کند، به عنوان مثال، bZ4X تویوتا نیز این کار را انجام می دهد. پتانسیل چابکی این فناوری تقریبا نامحدود است.

یوک بیشتر از فرمان: پژو هایپر اسکوئر

آیا عملکردی که قبلاً آن را درک می‌کردیم، معیار عملکردی خواهد بود که در آینده در مورد آن صحبت می‌کنیم؟ جکسون می‌گوید: «وقتی Hypersquare دارید، موادی را دارید که همان حس و لذت غریزی رانندگی هستند.»

پژو در حال آزمایش Hypersquare قبل از اولین تولید برنامه ریزی شده خود در سال 2026 است که اغلب بازخوردهای مثبتی را در پی دارد.

اما چرا شرکت خود را به خطر می اندازد که با چنین مفهومی برخورد کند؟

توضیح جکسون در این چالش مختصر است. ما باید مشتریان جدیدی پیدا کنیم – هر تولیدکننده ای این کار را انجام می دهد. چون اگر به گذشتگان پایبند باشید، در نهایت با کمی مشکل مواجه خواهید شد. باید به آینده نگاه کنید، اعتماد به نفس داشته باشید و بگویید: «بسیار خوب، تغییراتی رخ خواهد داد». زیرا در غیر این صورت شما همیشه به تولید خودروهای مشابه ادامه خواهید داد.

اما این در مورد تعادل است. شما نمی خواهید با تکنولوژی بیش از حد پیچیده شوید. ما پیام‌های زیادی از خودروهایمان دریافت می‌کنیم و می‌توانیم ببینیم چه زمانی مردم از فناوری‌های خاصی استفاده می‌کنند. با برخی از این [فناوری ها]، تنها شاید پنج درصد از مشتریان واقعاً از آنها استفاده می کنند و نمونه های زیادی وجود دارد. برخی از مردم هشدار خروج از خط را دوست ندارند - درصد بالایی از مالکان از آن استفاده نمی کنند. اما در این صورت لزوماً نمی توانید آن را بردارید زیرا مطمئناً در مورد امنیت و ایمنی است. هر فناوری که معرفی کنیم، باید تفاوت ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید