مجله خودرو

تاریخچه ای از فناوری خودرو + اینفوگرافی

 
 

ما یک جدول زمانی گردآوری کرده‌ایم که تکامل فناوری خودرو را نشان می‌دهد، از اولین خودرویی که تا کنون اختراع شد تا مجموعه‌ای از فناوری‌های پس از جنگ از جمله ویژگی‌های ایمنی و سیستم‌های الکتریکی.

ما پیشرفت‌های عمده را ترسیم کرده‌ایم، تا انقلاب دیجیتالی که در حال حاضر شیوه رانندگی ما را تغییر داده است. به علاوه، برخی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌های آینده در فناوری خودرو را جمع‌آوری می‌کنیم.

1886 – اولین ماشین اختراع شد

کارل بنز اتریشی اولین خودروی واقعی را درقرن نوزدهم اختراع کرد. این موتور از یک موتور احتراق داخلی استفاده می کرد و دارای سه چرخ بود. هر تلاش قبلی برای اختراع اتومبیل از نیروی بخار استفاده می کرد – و موفقیت چندانی نداشت.

1908 – فورد مدل T را تولید کرد

مدل T فورد اولین خودروی جهان بود که توسط خط مونتاژ تولید شد. این جهش بزرگ در فناوری، خودرو را بسیار ارزان‌تر و در نتیجه مقرون به صرفه‌تر کرد. موتور 20 اسب بخاری بنزینی آن می توانست به سرعت 45 مایل در ساعت برسد که باز هم کندتر از اسب های تازدار آن روز بود.

1911 – استارت های احتراق الکتریکی

استارت های جرقه زنی الکتریکی برای جایگزینی لنگ های دستی و به جای آن برای روشن کردن موتور با یک دکمه اختراع شدند. میل لنگ دستی خطرناک در نظر گرفته می شد زیرا موتور می توانست با روشن شدن خودرو بپرد و گهگاه راننده را مجروح کند. اولین استارت برقی در سال 1912 در کادیلاک استفاده شد و به زودی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

1921 – فندک سیگار

فندک های بی سیم دارای یک جزء قابل جابجایی بودند که با برق گرم می شد. تا سال 1925 آنها در اکثر خودروهای آمریکایی استاندارد بودند. امروزه فندک‌ها از مد افتاده‌اند، اما ما هنوز سوکت‌هایی برای وصل کردن وسایل برقی، مانند ناوبری، داریم.

1930 – رادیو اتومبیل

اولین استریو خودرو در سال 1930 با فرکانس تک صدایی AM ساخته شد. برای اولین بار، رانندگی را می‌توان به موسیقی تنظیم کرد، اگرچه 22 سال دیگر طول می‌کشد تا اولین رادیو با قابلیت دریافت فرکانس FM در سال 1952 به خودرو اضافه شود.

1934 – سیستم تعلیق فنری

بسیاری از خودروسازان شروع به جستجوی راه‌هایی برای راحت‌تر کردن رانندگی کردند و روی سیستم تعلیق با فنر کار کردند. به هر چرخ (در ابتدا فقط دو چرخ جلو) فنر مارپیچ فلزی مخصوص به خود داده شد که خود را فشرده می کند تا ضربه ای را که هنگام رانندگی از روی دست اندازها در جاده احساس می کنید جذب کند. این باعث می شود سواری بسیار نرم تر و آرامش بخشی داشته باشید.

1949 – کلید ماشین

کرایسلر در جستجوی راه بهتری برای راه‌اندازی خودرو، فناوری اختراع کرد تا هم استارت برقی و هم استارت را روشن کند. این پاور را درون یک کلید قرار داد و به زودی همه از آن استفاده کردند.

1951 – فرمان برقی

فناوری فرمان برقی از نیروی هیدرولیک برای تقویت فشار روی چرخ‌ها در هنگام چرخاندن فرمان استفاده می‌کند و باعث می‌شود تا میزان چربی آرنج شما کاهش یابد. فرمان برقی ابتدا در کرایسلر امپریال و سپس در کادیلاک یک سال بعد ظاهر شد.

1953 – تهویه مطبوع

کرایسلر امپریال اولین خودروی تولیدی بود که دارای تهویه مطبوع به عنوان آپشن بود. با سه تنظیمات کم، متوسط و زیاد عرضه شد. سال بعد، سیستم Nash “یکپارچه” گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع را در قسمت جلو ارائه کرد که باعث شد رانندگی در تابستان تجربه لذت‌بخش‌تری داشته باشد.

1958 – کروز کنترل

کروز کنترل سیستمی است که به راننده اجازه می دهد بدون استفاده از پدال گاز سرعت خود را ثابت نگه دارد. این سیستم رانندگی ثابت را به خصوص در بزرگراه ها آسان تر می کند. این اولین بار در کرایسلر امپریال دیگری مورد استفاده قرار گرفت و تا سال 1960 یک ویژگی استاندارد در تمام کادیلاک ها نیز بود.

1959 – کمربند ایمنی

کمربند ایمنی مدرن سه پین توسط نیلز بوهلین، اولین مهندس ایمنی ولوو اختراع شد. ولوو تصمیم گرفت حق ثبت اختراع را به خودروسازان دیگر به صورت رایگان واگذار کند، زیرا می دانست که باعث نجات جان انسان ها می شود. بستن کمربند ایمنی برای خودروسازان در بریتانیا از سال 1965 اجباری بود، اما بستن کمربند ایمنی فقط از سال 1983 در صندلی های جلو اجباری بود. بستن کمربند ایمنی برای همه کودکان از سال 1989 و برای سرنشینان صندلی عقب از سال 1991 اجباری شد.

دهه 1960 – پنجره های برقی

صدای آرام پایین کشیدن شیشه برقی در ابتدا فقط در مدل های لوکس موجود بود و معمولاً تا همین اواخر در اکثر خودروها یک گزینه اضافی اختیاری بود. اما در نهایت پیچیدن شیشه های ماشین شما به گذشته تبدیل شد.

1969 – برف پاک کن های متناوب شیشه جلو

تا این مرحله، برف پاک کن های شیشه جلو بدون توجه به آب و هوا، تنها یک سرعت داشتند. فورد این را برای تنظیم سرعت تغییر داد.

دهه 1970 – استریوهای نوار کاست

در دهه 1970، خودروسازان شروع به اضافه کردن استریوهایی کردند که می توانست آخرین فناوری نوار کاست را پخش کند. حالا رانندگان می‌توانند آلبوم‌های مورد علاقه لد زپلین خود را از ماشین‌هایشان منفجر کنند!

1971 – تکنولوژی ABS

ABS یا سیستم ترمز ضد قفل، یک فناوری هوشمندانه است که قفل شدن چرخ ها را در هنگام ترمز شدید متوقف می کند و از لغزش جلوگیری می کند . در ابتدا در قطارها و هواپیماهای کنکورد استفاده می شد، قبل از اینکه برای کرایسلر امپریال اقتباس شود.

1973 – مبدل کاتالیزوری

این فناوری برای پاکسازی دودهای آلاینده اگزوز با کاهش انتشار گازهای سمی ایجاد شده توسط موتور طراحی شده است. مبدل های کاتالیزوری در خودروهای بنزینی از سال 1993 اجباری شد.

1974 – نمایشگر داشبورد دیجیتال

حرکت روی صفحه های آنالوگ! اولین نمایشگر دیجیتال داشبورد در استون مارتین لاگوندا ظاهر شد. این شامل رایانه های سفر، خوانش سرعت و دما و معیارهای مصرف سوخت بود. با این حال، داشبوردهای دیجیتال در آن زمان چندان مورد علاقه رانندگان نبودند و بیشتر خودروهای امروزی هنوز از سرعت سنج آنالوگ در کنار نمایشگرهای دیجیتال استفاده می کنند.

1984 – پخش کننده سی دی

فناوری به نام CDX-1 به اولین پخش کننده سی دی خودرو تبدیل شد و در نهایت جایگزین نوارهای کاست که به فناوری قدیمی تبدیل شده بود، شد.

1988 – ایربگ

کیسه هوا در خودروهای دولتی ایالات متحده از دهه 1970 نصب شده بود، اما در سال 1988 کرایسلر اولین کیسه هوای تولیدی را معرفی کرد. در ابتدا آنها فقط برای رانندگان بودند، اما امروزه فناوری کیسه هوا را می توان در اطراف خودرو قرار داد تا از همه سرنشینان محافظت کند.

1992 – سنسورهای پارکینگ الکترومغناطیسی

سنسورهای الکترومغناطیسی پارکینگ شما را از خطرات هنگام پارک هشدار می دهند. آنها از فناوری قبلی که در دهه 1970 مطرح شده بود، “دوباره” اختراع شدند.

1994 – عیب یابی داخلی

فورد برای اولین بار در دهه 1980 سیستم تشخیص کامپیوتری را برای خط کارخانه خود ایجاد کرد. اما با گذشت زمان کانکتور 16 پین داخلی برای همه خودروسازان ضروری شد زیرا مکانیک گاراژ را نیز به اطلاعات کلیدی در مورد خودرو برای تعمیرات دسترسی می‌داد. اتصالات تشخیصی دیاگ در سال 1996 در آمریکا و در سال 2001 در اروپا اجباری شد.

1996 – اتومبیل های متصل

جنرال موتورز خودروهای متصل را با سیستم OnStar خود راه اندازی کرد که از تلفن همراه شما برای تماس با 911 در تصادف استفاده می کردند. امروزه این فناوری با موقعیت مکانی GPS تلفن‌ها ارتباط دارد تا خدمات اضطراری را مستقیماً به ماشین هدایت کند.

2000 – ناوبری  GPS

نسخه‌هایی از سیستم‌های ناوبری GPS از اوایل دهه 90 ساخته شده بود، اما ارتش ایالات متحده تداخلی را به سیگنال‌ها اضافه کرد زیرا از نزدیک از فناوری محافظت می‌کردند. در سال 2000، بیل کلینتون، رئیس جمهور ایالات متحده، به ارتش دستور داد که از به هم زدن سیگنال های GPS دست بردارد و فناوری را به روی همه باز کند. ناوبری های Sat به سرعت توسعه یافتند، اگرچه چندین سال دیگر طول کشید تا دقیق تر شوند.

2000 – خودروهای هیبریدی

اضافه کردن یک موتور هیبریدی به یک موتور بنزینی برای اولین بار در قرن نوزدهم تصور شد، اما این ایده غیرقابل اجرا تلقی شد. تویوتا دوباره آن را در اوایل قرن برداشت و پریوس را اختراع کرد و دنیا را طوفان کرد. امروزه هر خودروسازی روی خودروهای هیبریدی کار می کند .

2001 – بلوتوث

اولین کیت بلوتوث هندزفری در سال 2001 ظاهر شد. در اواخر همان سال، فناوری بلوتوث حتی بهتری عرضه شد که با تشخیص گفتار کار می کرد. این روزها بلوتوث با سیستم اطلاعات سرگرمی خودروها یکپارچه شده است.

2002 – دوربین دنده عقب

این فناوری از بسیاری از اتفاقات معکوس جلوگیری کرده است. دوربین‌های کوچک هنگام دنده عقب، فیلم‌های زنده از ناحیه پشت خودرو را پخش می‌کنند. این فناوری برای اولین بار در خارج از آمریکا در نیسان Primera مورد استفاده قرار گرفت.

2003 – پارکینگ اتوماتیک

تویوتا اولین بار بود که این فناوری را با کمک پارک هوشمند خود عرضه کرد که به رانندگان کمک می کرد تا پارک موازی کنند. در سال 2006، لکسوس سیستم خود پارکینگ را به مدل LS اضافه کرد. پارکینگ خودکار در حال حاضر برای بسیاری از خودروهای جدید در دسترس است.

دهه 2010 – ویژگی های کمک راننده

ده ها ویژگی فناوری خودکار برای کمک به راننده ایجاد شده است. نمونه های متداول عبارتند از، هشدار خروج از خط، هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک متقاطع و کنترل نور بالا چراغ جلو.

خودروسازان همچنین شروع به افزودن یکپارچه سازی تلفن های هوشمند کرده اند، با برنامه های تولید کننده بسیاری که می توانید خودروی خود را از طریق GPS پیدا کنید و از راه دور خودرو را قفل کنید و سطح سوخت آن را بررسی کنید.

2014 – رانندگی خودکار تسلا

ایلان ماسک اولین کسی بود که فناوری رانندگی خودکار را در مدل S ارائه کرد. این اولین کمک راننده تجاری است که می تواند ماشین را هدایت کند و حتی در بزرگراه تغییر مسیر دهد.

2014 – نقاط اتصال وای فای 4G

این فناوری جدید می تواند ماشین شما را به یک روتر 4G در سفر تبدیل کند، به این معنی که مسافران می توانند از آن برای اتصال دستگاه های هوشمند به اینترنت استفاده کنند.

2020 – خودروهای خودران

سال 2020 تاریخ پیش بینی شده عرضه خودروی خودران گوگل، Waymo است. اولین سواری بدون راننده خود را در جاده های عمومی در سال 2015 در آستین تگزاس با یک مرد نابینا پشت فرمان به پایان رساند.

2021 – نمایشگرهای سربالا

صفحه نمایش روی شیشه جلو یا سر بالا زمانی یک ویژگی لوکس بود اما اکنون در سال 2021 دسترسی به آن در سراسر صنعت افزایش یافته است. اکنون، تنها چیزی که مورد نیاز است یک گوشی هوشمند و یک وسیله نقلیه سازگار است.

تکنولوژی خودرو در آینده

کنترل های حرکتی

صفحه نمایش لمسی را فراموش کنید – خودروسازان در حال حاضر روی ساخت نمایشگرهایی کار می کنند که به کنترل حرکتی پاسخ می دهند.

دسترسی بیومتریک

متاسفم 1949، اما یک روز ممکن است کلید ماشین به گذشته تبدیل شود! خودروسازان در حال کار بر روی فناوری هستند تا بتوانید قفل خودرو را با اثر انگشت باز کنید و روشن کنید.

ماشین های خودران

ربات ها؟ ماشین های بدون راننده؟ وسیله نقلیه ای است که می تواند محیط خود را حس کند و با کمک انسان کم یا بدون نیاز به حرکت ایمن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید