اخبار خودرو

8 نوع سیستم تعلیق برتر خودرو

امروز میخوایم 8 نوع سیستم تعلیق برتر خودرو رو باهم مرور کنیم

در ابتدا باید بگم سیستم تعلیق خودروهای ام وی ام عموما مک فرسون هست

1.   تعلیق دو جناغی

 

سیستم تعلیق دو جناغی طراحی مستقلی دارد، بنابراین زاویه چرخش چرخ ها و حرکت تعلیق روی زاویه کل خودرو تأثیری نخواهد داشت.

سیستم تعلیق دو جناغی به دلیل فضای نسبتا بزرگی که نیاز دارد دارای اشکالاتی است. علاوه بر این، هنگامی که می خواهید ضربه شکن یا کمک فنر را تعویض کنید، فرآیند جداسازی قطعات زمان زیادی می برد.

دو جناغی نوعی سیستم تعلیق است که دارای 2 بازو است که سیستم تعلیق را پشتیبانی می کند، یعنی بازوهای بالا و پایین. با این سیستم تعلیق، خودرو می تواند به طور پایدار حرکت کند.

آسیب دیدن این سیستم تعلیق در قسمت‌های آن، مانند اتصال توپی شکسته در پایین یا بالا، میله بلند و میله ردیف انتهایی نسبتاً آسان است. برای جلوگیری از آسیب های مختلف به خودرو، می توانید به طور مرتب چرخ های خودرو را با هم تراز کرده و چرخ های جلو و عقب را بالانس کنید.

 

2.     تعلیق چند اتصالی (مولتی لینک Multi-Link)

 

تعلیق چند اتصالی یک سیستم تعلیق است که بر اساس سیستم تعلیق دوجناغی توسعه یافته است که طراحی ساختمانی نسبتاً پیچیده ای دارد زیرا دارای قطعات جداگانه ای است که توسط اتصالات به هم متصل می شوند.

این تعلیق همچنین دارای اجزایی است که در دو طرف بازو می چرخند. تعلیق سامانه با تغییر جهت نیرویی که توسط چرخ دریافت می شود، ایجاد می شود.

تعلیق چند اتصالی نوعی سیستم تعلیق است که چسبندگی با کیفیتی دارد و با این سیستم تعلیق کنترل خودرو آسانتر می شود. سیستم تعلیق چند اتصالی نیز تغییرات زیادی در سال های اخیر داشته است.

اگر این سیستم تعلیق آسیب ببیند، فرآیند تعویض زمان زیادی می برد و قطعات یدکی هنوز کمیاب هستند، بنابراین قیمت نسبتاً گرانتر از سایر سیستم های تعلیق است.

 

3.     سیستم تعلیق محور صلب

 

سیستم تعلیق محور صلب معمولاً در عقب خودرو قرار می گیرد. ویژگی اصلی این سیستم تعلیق چرخ های آن در سمت چپ و راست عقب است. دو چرخ به یک محور متصل می شوند که معمولاً به آن محور می گویند.

سیستم تعلیق محور سفت دارای 2 مدل به طور همزمان است، یعنی مدل محور صلب که مجهز به فنرهای برگ است و مدل محور صلب که مجهز به فنر کویل است یا اغلب به آن فنر می گویند.

این سیستم تعلیق کیفیت نسبتا خوبی دارد و در انواع خودروها قابل استفاده است. نسبتاً ساده است زیرا فقط با یک قطعه جامد کار می کند و به 2 فنر مجهز است.

این سیستم نیز به عنوان سیستم تعلیق قوی در نظر گرفته می شود، بنابراین می تواند بارهای بزرگ را به طور پایدار تحمل کند و برای انواع مختلف خودروهای بزرگ مناسب است.

سیستم تعلیق می‌تواند به کاهش لرزش‌ها یا تکان‌هایی که هنگام قرار گرفتن در جاده‌ای ناهموار یا ناهموار رخ می‌دهند کمک کند. با یک خودروی تعلیق با کیفیت خوب، می توانید بدون هیچ گونه اختلالی در حالت نشسته بمانید.

سیستم تعلیق نه تنها برای کمک به کاهش ارتعاشات در هنگام رانندگی مفید است، بلکه می‌تواند فرمان را ایمن‌تر کند و به خودرو اجازه می‌دهد تا در جاده پایدار حرکت کند.

البته با استفاده بسیار چشمگیر آن، سیستم تعلیق یکی از اجزای ضروری در خودرو است و باید از آن مراقبت بیشتری شود.

در حال حاضر، انواع مختلفی از خودروها در سراسر جهان وجود دارد و این باعث می شود انواع سیستم تعلیق در دسترس باشد. حتی استفاده از سیستم تعلیق در هر برند خودرویی به دلیل تعدد سیستم تعلیق با کیفیت، همیشه متفاوت است.

متمایز کردن نوع سیستم تعلیق در هر برند خودرو مطمئناً راهی برای ایجاد تعادل در نوع خودرو است. حداقل چندین نوع سیستم تعلیق در خودروهایی که امروزه تولید می شوند بسیار محبوب هستند و مورد استفاده قرار می گیرند.

4.     سیستم تعلیق مکفرسون

 

 

مکفرسون تعلیقی است که نام آن از مخترع آن ارل مکفرسون گرفته شده است. بسیاری از خودروها در سراسر جهان از سیستم تعلیق مکفرسون استفاده می کنند.

بسیاری از خودروسازان این سیستم تعلیق را دوست دارند، زیرا قیمت مقرون به صرفه ای دارد و همچنین دارای اجزای نسبتاً ساده ای است.

سیستم تعلیق مکفرسون شکلی عمودی دارد و توسط کمک فنرهایی که به عنوان نقطه مرکزی چرخ گوشه در خودرو استفاده می شود، پشتیبانی می شود. این سیستم تعلیق نیز بسیار آسان است زیرا به طور گسترده توزیع می شود.

عیب سیستم تعلیق مکفرسون این است که کمتر قادر به دریافت بار است و هنگام چرخش خودرو، زاویه شیب همیشه تغییر می کند، این امر باعث می شود لاستیک ها کمتر بتوانند آسفالت جاده را به درستی در دست بگیرند.

 

5.     تعلیق مستقل

 

 

سیستم تعلیق مستقل یک سیستم تعلیق ویژه است زیرا چرخ های راست و چپ در عقب به طور مستقیم به هم متصل نیستند، بلکه توسط اتصالات محور به یکدیگر متصل می شوند.

اگر چرخ عقب روی سوراخی قدم بگذارد، طبیعتاً ماشین تکان نمی خورد و این به این دلیل است که فقط سیستم تعلیق سمت چپ حرکت می کند. سیستم تعلیق مستقل در واقع به طور گسترده در خودروهای لوکس استفاده می شود.

سیستم تعلیق مستقل ساختار پیچیده تری دارد و حرکات محور متقابل مستقل هستند. این سیستم تعلیق به دو مفصل انعطاف پذیر نیز مجهز شده است. این نوع سیستم تعلیق هنوز نسبتاً گران است، بنابراین استفاده از آن بیشتر در خودروهای لوکس است.

6.     تعلیق صلب – فنر برگ

 

صلب – فنر بزرگ یکی از انواع سیستم تعلیق است که به طور گسترده در خودروهای در حال تردد استفاده می شود و بیشتر در خودروهای تجاری یا قدیمی استفاده می شود. این سیستم تعلیق معمولاً در قسمت عقب خودرو استفاده می شود زیرا این سیستم تعلیق سفت است.

این سیستم تعلیق ساختاری نسبتاً ساده دارد. این نوع تعلیق معمولاً شامل یک محفظه محور است که عمداً با استفاده از بستی که قبلاً به قاب متصل شده است بسته می شود. خودروهایی که از این سیستم تعلیق استفاده می کنند معمولاً مقاومت نسبتاً بالایی دارند.

7.     تعلیق بازوی عقب

 

بازوی عقب نوعی سیستم تعلیق است که دستورالعمل آن تقریباً مشابه محور صلب سه اتصاله است، حتی اگر سیستم کاری آن بسیار متفاوت باشد. نحوه کار آن نیز با سیستم تعلیق صلب یا سایر انواع تعلیق متفاوت است.

این سیستم تعلیق از سمت راست به چپ متصل شده است و معمولاً در پشت خودرو قرار می گیرد.

8.     تعلیق بادی

 

 

سیستم تعلیق بادی یکی از سیستم تعلیق های توسعه یافته است که عملکرد بسیار خوبی دارد، به همین دلیل از این نوع سیستم تعلیق در خودروهای لوکس بسیار استفاده می شود.

حتی در خودروهای لوکس نیز باید سیستم تعلیق خودرو را با استفاده از کامپیوتر تنظیم کرد و این باعث می شود که تنظیم به درستی انجام شود.

عیب این سیستم تعلیق این است که در مقایسه با سایر انواع تعلیق، ساختار بسیار پیچیده ای دارد و قیمت بسیار گرانی نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید