در حال حرکت در اتوبان پر ازدحام با سرعت حدود 60 کیلومتر بر ساعت بودم که ناگهان خودروی جلویی توقف کرد برای جلوگیری از تصادف با ماشین جلویی، من روی ترمز کوبیدم و یک مانور فرار سریع به من این امکان را داد که از برخورد جلوگیری کنم.
اگرچه ممکن است این یک روز معمولی یا یک روز خوب به نظر برسد ولی اگر از سطح سوم رانندگی خودکار استفاده می کردم با اینکه من روی صندلی راننده بودم، از نظر حقوقی واقعاً رانندگی نمیکردم!
“رانندگی خودکار مشروط” عبارت کلیدی در اینجا است، و به همین دلیل است که مرسدس Drive Pilot را یک سیستم SAE Level 3 می نامد.
(خودروسازان سطحی از کمک راننده را به توانایی هر خودرو اختصاص می دهند، سطح 1 کروز کنترل ساده است، سطح 2 لحظات کوتاهی از حرکت بدون دست راننده را ارائه می دهد – و در بالا، سطح 5 یک سیستم خودران کاملاً مستقل است. ماشین، قادر به استارت، رانندگی و توقف بدون حضور راننده است.)
مرسدس بنز Level 3 Drive Pilot
این یک گام بزرگ به جلو است. حتی با وجود اینکه Level 3 Drive Pilot عملکرد با سرعت بالا و ویژگیهای تغییر لاین بدون دست GM Super Cruise ، Ford BlueCruise یا Tesla Enhanced Autopilot را ارائه نمیکند ، اما وظیفه رانندگی (و مسئولیت) را کاملاً به عهده میگیرد. ماشین در برخی شرایط بسیار خاص، برای اینکه رانندگان لحظاتی را برای خود در ماشین بگذارند – لحظاتی که ممکن است چندان اعصاب خردکن نباشد.
Level 3 Drive Pilot اکنون در اروپا در کلاس S و EQS با هزینه اضافی به ترتیب 5000 یورو و 7430 یورو (5100 دلار و 7600 دلار) ارائه می شود. در حال حاضر، فقط در “بخش های مناسب بزرگراه در آلمان” تا سرعت 37 مایل در ساعت اعمال می شود.
اگر چه این سیستم ممکن است سال آینده در آزادراه های لس آنجلس باشد. مرسدس قصد دارد تا پایان سال برای استفاده از آن تحت شرایط مشابه در کالیفرنیا و نوادا تأییدیه قانونی دریافت کند و در صورت بروز مشکل، آماده است تا همان پشتوانه قانونی مسئولیت را تمدید کند.
ساخت بر اساس کروز کنترل تطبیقی با مغز و حس زیاد
عادت کردن به نحوه عملکرد راننده خودکار آسان است، اما با توجه به میزان تصادفات احتمالی مشابه، آموزش هایی که تیمی از کارشناسان در دوره آزمایشی برای شما درنظر می گیرند، اعصاب خردکن است. چراغ های سفید در موقعیت های 10 و 2 فرمان نشان می دهد که فرمان آماده است و چراغ های سبز نشان می دهد که راننده خودکار در سطح 3 قرار دارد.
مرسدس بنز Level 3 Drive Pilot
بنابراین، اگر با چراغ سبز روشن تصادف کردید، تقصیر شما نیست. تقصیر سازنده است!
راننده خودکار برای نگه داشتن وسیله نقلیه را در مسیر خود هدایت می کند و در غیر این صورت به عنوان یک سیستم کروز کنترل تطبیقی عمل می کند و وسایل نقلیه جلویی را دنبال می کند. با این حال، بسیار آگاه است و آماده انجام مانورهای فرار و/یا ترمز ناگهانی است.
مرسدس بنز EQS – سنسورهای مورد استفاده در Drive Pilot
این سیستم بر اساس آنچه در بسته کمک رانندگی این مدل ها گنجانده شده است – یک سیستم سطح 2 – ساخته شده است، اما یک واحد لیدار در جلو، دوربین های اضافی، و سنسورهای اولتراسونیک و رطوبت اضافه شده است. یکی از اهداف اصلی دوربین عقب اضافی تشخیص چراغ های اضطراری است و سیستم برای تشخیص آژیرها به میکروفون داخلی متکی است.
دوربین دیگری راننده را زیر نظر دارد. با این حال، این بیخطا نیست. اخیراً با یک EQS با بسته کمک راننده در بزرگراههای ایالات متحده رانندگی کردم و با مشکل در قرار دادن صندلی و فرمان خود در موقعیت مناسب مواجه شدم، زیرا سیستم بارها از من میخواست که تنظیم مجدد کنم.
مرسدس بنز Level 3 Drive Pilot
اما نرم افزار Drive Pilot بسیار پیشرفته تر است. افزونگی در فرمان، ترمز، سنسورهای سرعت چرخها و موارد دیگر – مانند مجموعه دوم سیمکشی برای فرمان – کمک میکند تا مطمئن شوید که حتی اگر سیستمهای خودرو از کار بیفتند، Drive Pilot میتواند یک انتقال ۱۰ ثانیهای برای راننده فراهم کند تا کنترل را در دست بگیرد. . به گفته ماتیاس استراک، مهندس ارشد ایمنی مرسدس بنز، این سیستم دارای دو لایه محاسباتی مجزا است و از هوشمندی محاسباتی و حسی بیشتری نسبت به ایرباس A380 برخوردار است، در حالی که کمتر از 50 وات توان مصرف می کند. این انرژی کمتر از سیستم کمکی ترافیکی قبلی آئودی است که برای A8 عازم آمریکا بود اما هرگز وارد نشد.
10 ثانیه طولانی تحویل
اگر سیستم به هر دلیلی با موقعیتی مواجه شود که بخواهد کنترل را به راننده واگذار کند. ابتدا یک اعلان صادر می کند که نیاز به کلیک “OK” روی دکمه سمت چپ فرمان دارد. سپس سه ثانیه بعد صدای وزوز لمسی کمربند ایمنی به گوش میرسد و چند ثانیه بعد صدای وزوز دیگری به گوش میرسد. بیش از 10 ثانیه، اگر باز هم پاسخی ندهد، به آرامی خودرو را متوقف می کند.
مرسدس بنز Level 3 Drive Pilot
انتقال 10 ثانیهای کار بزرگی است و به سختافزار اضافی نیاز دارد. یک سیستم جیپیاس با دقت بالا که بهصورت دیجیتالی با دادههای ناشناس برای لیدار، دوربین، رادار، و اولتراسونیک، به علاوه یک نقشه دیجیتال HD با اطلاعات هندسه جاده و موارد دیگر ترکیب شده است. مرسدس با آن مدعی رسیدن به دقت سانتی متر به جای متر است.
مرسدس تاکید می کند که Drive Pilot به سرعت توسعه نیافته است. علاوه بر سالها مهندسی، افسران حفاظت از دادهها، کارشناسان اخلاق، وکلا و سطوح مختلف انطباق را درگیر میکند. تقریباً هشت سال داده به نقشهبرداری از سناریوها پرداخته شد، از جمله مطالعات مختلف در مورد اینکه چه چیزی برای بازگرداندن کنترل به راننده کار میکند و چه چیزی مفید نیست.
این سیستم همیشه از روشهای متعددی استفاده میکند تا مطمئن شود در مسیر مناسب قرار دارد، دادههای دوربین و لیدار و همچنین اطلاعات نشانگر جاده را اضافه میکند و هرگز تنها با GPS نمیرود، زیرا امکان دستکاری آن امکانپذیر است.
چرا مرسدس به سطح 3 به عنوان یک گام بزرگ رو به جلو نگاه می کند
در پنج سطح SAE اتوماسیون رانندگی ، سطح 3 اتوماسیون مشروط است. بسیاری از خودروسازان گفتهاند که از اتوماسیون سطح 3 صرفنظر میکنند زیرا معتقدند شرایط از نظر تفسیر مبهم است و ممکن است خطرناک باشد که فوراً تمام عملکردهای رانندگی را به انسانی که نیازی به توجه به جاده نیست، بازگردانیم.
اما برای مرسدس، این شرایط کاملاً ساده است: راننده باید در موقعیت خود بماند و سیستم را نظارت کند. در وضعیت به این معنی است که شما نمی توانید بیش از چهار اینچ از موقعیت رانندگی معمولی خود خم شوید. شما اجازه دارید دستان خود را از روی فرمان بردارید، چشمان خود را از جاده بردارید و حتی سر خود را به پهلو بچرخانید. اما نمی توانی چرت بزنی.
پس از مشورت با مهندس روی صندلی مسافر، چشمانم را کاملاً بستم و فقط هشت یا نه ثانیه بعد پیامی ظاهر شد که از من می خواست تأیید کنم هنوز هوشیار هستم. من آن را نادیده گرفتم، که به زودی شمارش معکوس 10 ثانیه ای شروع شد.
اما لحظه ای که صندلی خود را ترک می کنید یا از موقعیت خود جابجا می شوید، مسئولیت تغییر می کند. استرک گفت: «اگر درایو پایلوت را درگیر کردهاید، اما صندلیتان را ترک کردهاید، این تقصیر شماست، زیرا شما مسئول هستید که در صندلی خود بنشینید و کنترل را به دست بگیرید، اگر خودرو از شما خواست این کار را انجام دهید.
مسئولیت پذیری، جدی گرفته شده است
مرسدس همه اینها را به چند روش مختلف پیگیری می کند. در مرحله اول، دستگاهی وجود دارد که زمان فعال شدن Drive Pilot و زمان غیرفعال شدن آن را ضبط می کند. این سیستم پنهان است و در ماشین ذخیره می شود اما در هیچ کجا آپلود نمی شود. این سیستم همچنین دادههای حادثه را ردیابی میکند، که مربوط به خودرو است و باید اتفاق بیفتد، و این شرکت تیم ویژهای دارد که بازار را تماشا میکند و دادههایی را که با هر حادثه یا هر زمان که یک رویداد کامل ترمز ایجاد میشود، دنبال میکند.
مرسدس بنز Level 3 Drive Pilot
مشتریان باید با اشتراک گذاری این داده ها موافقت کنند. به عنوان بخشی از فرآیند صدور گواهینامه در ایالات متحده، مالکان باید به طور کامل یک ویدیو را در صفحه اطلاعات تماشا کنند و تأیید کنند. این ویدیو همچنین در مرسدس، پلتفرم دیجیتالی این برند که شامل یک اپلیکیشن گوشی هوشمند است نیز در دسترس خواهد بود.
Struck که سیستم را “کاملاً مناسب” برای سرعت 60 کیلومتر در ساعت میداند، گفت: “از نقطه نظر فنی، ما میتوانیم سریعتر برویم، شاید تغییر خط نیز انجام دهیم، اما این موضوعی برای آینده است. هدف شرکت ایجاد اعتماد مشتری است.
این سیستم اکنون برای مقررات آلمان تنظیم شده است که لازم است وسیله نقلیه در یک خط بماند.
مرسدس بنز Level 3 Drive Pilot
راننده خودکار در خطوط نا منظم
اوضاع بین اتوبان و اتوبان لس آنجلس کاملاً متفاوت است. محدودیتهای خطوط ممکن است در ایالات متحده به شدت اعمال نشوند، جایی که علامتگذاری خطوط یک مانع بزرگ است زیرا ناسازگار هستند و گاهی اوقات وجود ندارند. یک مهندس همچنین علامت های بی نظم مورد استفاده در برخی از بزرگراه های آمریکا را “بسیار چالش برانگیز” نامید زیرا آنها نیاز به آموزش مجموعه جدیدی از شرایط را به سیستم ایجاد می کنند.
مرسدس می گوید در حال حاضر رانندگان آزمایشی و مسیرهای آزمایشی در اطراف لس آنجلس برای Drive Pilot دارد. تاکنون فقط مهندسان و رانندگان آزمایشی آموزش دیده هستند، نه مشتریان.
Drive Pilot ممکن است به اندازه سیستمی که تغییر خطوط را انجام می دهد و می تواند سفرهای شهری را با دستان راننده عمدتاً از روی فرمان خارج کند، جذاب نباشد، اما این یک سیستم کاملاً توسعه یافته است که واقعاً می توانید در بزرگراه های شلوغ به آن اعتماد کنید. شما یک آزمایش کننده بتا نیستید.
در بزرگ راه ها، ممکن است بتوانید حداقل برای مدتی ذهن خود را به حال خود رها کنید. فقط چشماتو نبند.