چه عواملی برطول عمر توربو تأثیرمیگذارند : زمانی که از کریس کامبوریس مدیر شرکت توربو
دایرکت دربارهی دلیل از کار افتادن توربوشارژرها سؤال کردیم او گفت: توربوها بسیار مطمئن هستند.
بنا به گفتهی او، در ۲۰ سالی که درگیر صنعت توربو است و تحلیلهای زیادی انجام داده، تنها چند مورد
منجر به مراجعه به گارانتی شده است. اکثر مشکلات توربوها به فاکتورهای بیرونی مربوط میشوند. توربو
قطعهای حساس بوده و اگر از آن مراقبت نشود همانند دیگر بخشهای دیگر میتواند از کار بیفتد.
توربو شارژر چگونه کار میکند؟
در ابتدا باید گفت سوپاپ اگزوز باز شده و انرژی احتراق باقی مانده (گرما و فشار) به درگاههای اگزوز
آزاد میشوند.گاز اگزوز خارج شده به لطف توربین توربوشارژر میرود و با گردش شفت توربوی متصل
به کمپرسورتوربو باعث بهرهگیری از انرژی میشود.کمپرسور به نوبهی هوای تازه را از سیستم ورودی
هوا دریافت کرده و فشار را در منیفولد جذب به بالای فشار اتمسفریک میرساند. پس از آن اینترکولر وارد
بازی شده و با خنک کردن هوای تازه باعث افزایش راندمان میشود. این هوای خنک تراکم بیشتری داشته
و وارد منیفولد جذب میشود.
قطعات توربو :
یک توربو از قطعات زیادی که با متریال ویژه ساخته شدهاند تشکیل میشود. قطعات یاد شده به این خاطر
از مواد مخصوصی ساخته میشوند گه بتوانند در برابر دمایی که تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد هم میرسد
دوام داشته باشند. همچنین قطعات چرخشی میتوانند به دور ۲۰۰ هزار در هر دقیقه هم برسند که همین
امر استحکام بالایی را طلب میکند. به همین خاطر تمامی قطعات چرخشی بهصورت جداگانه بالانس
میشوند.
غلاف: شکل غلاف کمپرسور و توربین با ابعاد سطحی و شعاع آن تعریف میشود و پوستهی بیرونی توربو
را شکل میدهد.چرخ ها: چرخهای کمپرسور و توربین از تیغههای شعاعی طراحی شده برای فشرده سازی
هوای ورودی و استخراج انرژی از گاز اگزوز تشکیل یافتهاند. این بحث طراحی، شکل و سایز است که
جریان هوا، نسبت فشار و راندمان را در طرف کمپرسور و توانایی قدرت و راندمان را در سمت توربین
تعیین میکند. این دو چرخ نیازمند هماهنگی عالی باهم و با پیشرانه برای عملکرد بینقص هستند.
شفت: شفت باعث ارتباط چرخ کمپرسور به چرخ توربین شده و از طریق یاتاقانهای مخصوص کار میکند.
یاتاقانها: یاتاقانهایی که با روغنموتور روان میشوند معمولترین نوع بکار رفته در توربوی خودروها
میباشند هرچند توربوهای سطح بالا دارای یاتاقانهای دیگری هستند که از نوع توپی میباشند.آببندیتوربو:
آببندی عبارتی ناقص برای توصیف این قطعه است زیرا در حقیقت به رینگ پیستون نزدیکتر است. این
رینگ فلزی باعث عدم نفوذ روغن به کمپرسور و یا توربین و بازگرداندن آن به غلاف مرکزی میشود.
چگونه از توربو مراقبت کنیم؟
مهمترین نکته اینکه همواره باید سرویسهای مشخص شده در دفترچه راهنمای خودرو انجام شود و
حساسیت زیادی به مشخصات روغنی که مورداستفاده قرار میگیرد وجود داشته باشد.مالک باید سریعاً
مشکلات پیشرانه از جمله نشتیها را برطرف کند. یکی از بهترین کارها در خودروهای مجهز به پیشرانه
توربو این است که پس از یک رانندگی پرفشار به پیشرانه اجازه داد یک یا دو دقیقه بهصورت درجا کار
کند و سپس آن را خاموش کرد. البته در توربوهای مدرنی که با پمپ آب الکتریکی کار میکنند این کار
خیلی ضروری نیست.
عواملی که باعث از کار افتادن توربو میشوند :
بیشتر افراد توربوشارژر را همانند آلترناتور قطعهای اضافه شده روی پیشرانه میدانند و با خود میگویند
زمانی که توربو از کار افتاد پس دلیلش به خود توربو مربوط است و باید آن را با نمونهای جدید تعویض
نمود. ازآنجاییکه توربو یک قطعهی داخلی در پیشرانه است بنابراین معمولاً مشکلات خارجی باعث
خرابی آن میشوند و اگر مشکل را پیدا نکنید توربوی جدید هم به سرنوشت توربوی قبلی دچار خواهد شد.
نبود روغنکاری :
قاتل شماره یک توربو عدم روغنکاری است. از آنجایی که توربو میتواند سریعتر از ۲۰۰ هزار دور
در دقیقه بچرخد بنابراین روغنکاری لایهمرزی در یاتاقانها حیاتی است. اگر به هر دلیلی روغن با فشار
مناسب به این بخشها نرسد خرابی توربو حتمی است. مشکلات مربوط به روغنکاری میتواند شامل
روغن با مشخصات نادرست، پمپ روغن خراب و یا لولهی روغن گرفته شده باشد. زمانی که توربو
عوض شد، استارت خشک پیشرانه دوباره میتواند باعث از کار افتادنش شود. حتی در حالت کارکرد در
جای پیشرانه نیز توربو با حدود ۱۰ هزار دور در دقیقه میچرخد.
آلودگی روغن :
اینکه تنها روغن به توربو برسد کافی نیست. روغن باید تمیز هم باشد. از آنجایی که شفت توربو با سرعت
بالایی میچرخد هرگونه ذره یا آلودگی در روغن به عنوان یک سنگ زن عمل کرده و روی شفت و یاتاقان
ها را میپوشاند. ساییدگی ایجاد شده میتواند منجر به خرابی یاتاقانها شود.
شرایط کارکرد استثنایی :
اگر توربو در خارج از غلاف طراحی شده کار کند خرابی به بار آمده بسیار شدید خواهد بود. از جملهی
این موارد میتواند به سرعت بیش از حد توربو اشاره کرد که منجر به انفجار توربو و چرخ های توربین
میشود. متریال توربو برای کارکرد در طیف دمایی مشخصی طراحی شدهاند و بالا رفتن از این مرزها
میتواند مشکلساز باشد. خاموش کردن پیشرانهی داغ هم جزو مواردی است که روی توربو اثر میگذارد
زیرا روغن از روی یاتاقانها کشیده میشود. اگرچه توربوهای آبخنک مدرن دارای پمپ آب الکتریکی
برای هماهنگی با سیستمهای استارت/استاپ طراحی شدهاند اما کریس کامبوریس میگوید پس از رانندگی
با خودرو باید به پیشرانه اجازه داد یک یا دو دقیقه بهصورت درجا کار کند تا خنک شود.
برای سفارش کلیه قطعات مدیران خودرو و انجام کلیه خدمات نصب و تعمیر
خودروری ام وی ام mvm خود می توانید با نمایندگی مجاز مدیران خودرو کد 5055 علمی
تماس بگیرید و با اطمینان کامل قطعات اصلی خودروی خود را خریداری کنید.
حتی در صورت تمایل شما قطعه مورد نظرتان با ضمانت اصل بودن
به صورت پست یا پیک به درب منزل شما ارسال خواهد شد.
چه عواملی برطول عمر توربو تأثیرمیگذارند
تامین و لیست قیمت کلیه قطعات و لوازم بدنه جلوبندی و موتوری تیگوtiggo7 شامل: قیمت سپر جلو تیگو۷-قیمت سپر عقب تیگو۷ -کمک فنر-رادیاتور کولر-رادیاتور آب-فن کولر-گارد و رکاب تیگو۷- تسمه دینام -هرزگزد دینام- کف پوش تیگو۷- هرزگرد تسمه تایم-شل گیر-کفی صندوق عقب تیگو۷- گلگیر-آیینه بغل سمت راست و چپtiggo7-میل موج گیر- رام زیر موتور-بازویی طبق-دیاق آهنی چپ و راست-سیبک طبق- سیبک فرمان- بوش طبق-سرپلوس چرخ جلو راننده و شاگرد-پمپ قفل در- اویل پمپ یا پمپ روغن- واتر پمپ-دینامtiggo7- استارت-دسته موتور پایین راست و چپ- دسته موتور بالاtiggo7-درب موتور -پوسته گیربکس-سنسور روغن تیگو۷-فیلتر بنزین- فیلتر هوا-سنسور آب- دستگیره های داخلی و بیرونی تیگو۷- سنسور اکسیژن- پمپ کلاچ-لنت ترمزتیگو۷ – بوستر ترمز-درب شیشه جلو و عقب-قیمت کاتالیزور تیگو۷-واشر سرسیلندر- سرسیلندرتیگو۷- وایرشمع-شمع-شیشه جلو و عقب- درب عقب ام وی ام۱۱۰-اگزوز- سیم کلاچ-دیسک کلاچ-صفحه کلاچ-و…..
کارمانیایدک خرید ارزان آسان و مطمئن
اعلام قیمت تلفنی قیمت لوازم یدکی چری و ام وی ام :09210448394
قیمت قطعات یدکی چری کویین ویانا تیگو5 و آریزو: 09139980183
لوازم یدکی ام وی ام غرب تهران:09120557399
بیشتر بخوانید